det sista ordet får linda

Ghettot, även kallat trelleborg, blir ständigt smutskastat. likaså blir näset, som anses vara aningen mer förfinat. . trellan vs guldkusten. . hur som haver, så är det ändå så att skillnaderna är att de som vi själva sätter. vi vill vara annorlunda från varandra. fast jag avskyr staden jag bor i, så tar jag det så fruktansvärt personligt när någon slänger skit på stadens namn eller helt enkelt bara pissar på oss som bor där. och de som pissar mest är i regel näsetborna.
näsetborna är mer förfinade eftersom de bor längs guldkusten och har en tjock och fet plånbok. det har inte trelleborgarna. trelleborgarna går på bidrag, har palestinasjal och ropar upproriska saker den första maj om kapitalismens svin osv. eller så pratar de med brytning, har häng och röker jollar. trelleborgarnas syn av en kanalare är att hela högen är höger-extremister som bor i stora lyxvillor, kör lexus och köper ny canada goose jacka varje år. som bär prada, gucci och fendi när en annan är stammis på åhlens, hm och som bäst, gina tricot. och vet ni vad allt detta som jag precis suttit och kräkt ur mig är? fördomar mina vänner, fördomar.

Vi som har lite mer innanför pannbenet vet att så inte är fallet. vi som inte umgås med varandra, utan som endast ser ,varandra på håll tror på dessa stereotyper från trellan och näset. MENm som jag skrev i min, kanske lite provoaktiva kommentar, så är vi alla i grund och botten människor. vi är alla gjorda av kött och ben och blod och en skinn som får oss att sitta ihop. vi är inte annorlunda. inte mer än vad vi gör oss i alla fall. så, näsetbo eller trelleunge, vi äro alla lika och vi har varsin kust som båda luktar tång och äckel. ska vi inte ta varandra i handen och sjunga nästa gång vi ses och njuta av det faktum att vi är så lika, men ändå inte? berika varandra med att dela med oss av vårt ghetto och de med deras badstrand. sjung kumbajaja med varandra och känn kärleken! vi alla är höga på tång!

/ linda.

Kommentarer
Postat av: Kalle

2008-10-21 @ 21:52:13
Postat av: kalle

det e jag som e hjärnan bakom det inlägget som du skriver om i din gästblogg till karin.

men lilla du.. du måste väl se glimten i ögat när jag skriver!

inte så att jag menar fullaste allvar allt de jag skriver, kanske lite.. men du verka ta åt dig iaf o de ber jag ursäkt för!

2008-10-21 @ 21:54:19
URL: http://kallebam.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha! nejnej, jag tog knappast åt mig! tyckte att det var ett intressant inlägg, så därför spann jag vidare på det och ville bara poängtera att vi alla är likadana ändå. . typ!

2008-10-21 @ 22:37:43
Postat av: Sofie

först, trevligt att du får gästblogg. Mycket stilsamt så:) tycker det är bra slutsatser du kommer fram till kött, ben och blod eller vad du skrev och varför inte sjunga kumbaja och hålla hand? tycker vi lyckades bra på skoltiden :D:D hoppas allt är bra med dig! puss

2008-10-21 @ 22:39:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0